In de vroege ochtend van 15 juli werd Dordrecht opgeschrikt door een grote stroomstoring. Huishoudens, bedrijven en openbare voorzieningen werden getroffen door het plotselinge gebrek aan stroom. De oorzaak van deze stroomstoring is nog onbekend en netbeheerder Stedin is druk bezig met het herstellen van de schade.
Huishoudens getroffen
Voor veel inwoners van Dordrecht betekende de stroomstoring een onverwachte onderbreking van hun dagelijkse activiteiten. Zonder elektriciteit zaten zij zonder verwarming, verlichting en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een warme maaltijd te bereiden.
Impact op bedrijven
Ook bedrijven in Dordrecht werden zwaar getroffen door de stroomstoring. Restaurants konden niet meer koken, winkels konden geen transacties meer verwerken en kantoren waren onbruikbaar zonder computers en elektrische apparaten.
Openbare voorzieningen
De impact van de stroomstoring reikte verder dan alleen huishoudens en bedrijven. Ook openbare voorzieningen zoals verkeerslichten, ziekenhuizen en scholen ondervonden hinder van het gebrek aan stroom. Veiligheid en gezondheid kwamen soms in gevaar door de stroomstoring.
Herstelwerkzaamheden
Stedin heeft direct na de stroomstoring monteurs ingezet om de schade te herstellen. Overal in Dordrecht waren zij bezig met het aanpakken van de bron van de problemen en het weer op gang brengen van de stroomvoorziening. Langzaam maar zeker werd de elektriciteit weer hersteld in de getroffen gebieden.
Conclusie
De stroomstoring in Dordrecht heeft laten zien hoe kwetsbaar onze samenleving is voor dergelijke incidenten. Het belang van een betrouwbare elektriciteitsvoorziening is duidelijk geworden door de chaos en overlast die de stroomstoring heeft veroorzaakt. Hopelijk kan Stedin de oorzaak van de stroomstoring achterhalen en maatregelen nemen om herhaling te voorkomen.
Lees meer over de stroomstoring in Dordrecht